بخوبی چو آب و به رنگ آتش است
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۷۴۰۰
1- مهمترین اختلاف نقاشی خیالینگاری با سایر سبکهای نقاشی موضوع (انتقال تفکر) است، یعنی نقاش باید تفکرات خود را به گذشتههای دور منتقل کند و آثار خود را بر مبنای اصول و قواعد دوران گذشته به تصویر درآورد بحث انتقال تفکر امروزه نیز توسط استادان نقاش (کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) انجام میشود. منصور وفایی هنرمند نقاش قهوه خانه ای
این استادان که فارغالتحصیل نقاشی از دانشگاهها هستند تفکر و اندیشه خود را با دیدگاه و تفکرات کودکان تطبیق دادهاند و جهان را از دید آنان به تصویر درمیآورند به نحوی که تصاویر با تمام سادگیها کاملاً مورد پذیرش کودکان است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در مثالی دیگر: زمانی که یک نقاش خیالینگار تصمیم دارد نبرد امام علی(ع) و عمربن عبدود را به تصویر درآورد، باید خود را به جای هنرمندی تصور کند که 1500 سال قبل در کنار میدان نشسته و نبرد را طراحی مینماید، به عبارت دیگر تفکرات و مهارتهای او را به تصویر درآورد که از اصول و قواعد طراحی آکادمیک بیاطلاع است و آناتومی و پرسپکتیو را همانگونه که توانایی دارد و میبیند، طراحی کند.
با ذکر نکات بالا اغلب در پردههای نقالی مشاهده میشود که کیکاووس سوار بر اسب در کنار میدان با پاهای کوتاه و سر بزرگ نقاشی شده است. لازم به ذکر است که ارزش اینگونه طراحیها شبیه و همتراز آثاری است که از دوران گذشته در غارها و دیوارنگارهها مشاهده میشود. به عبارت دیگر آثار خیالینگاری احساس بیننده را به دوران گذشته سوق میدهند و به همین دلیل هنرشناسان غربی چنین آثاری را در بهترین موزههای خود نگهداری کردهاند.
با ذکر مثال دیگر: اگر نبرد رستم و اشکبوس را یک کارشناس ارشد نقاشی به تصویر درآورد، نتیجه کار یک اثر واقعگرایانه (رئالیسم) خواهد بود ولی اگر همین موضوع را یک نقاش خیالینگار بسازد هم مورد توجه نقالان خواهد بود و هم مورد پسند مردم قرار خواهد گرفت.
2- وقتی یک نقاش خیالینگار طراحی خود را به پایان رسانید، زمان آن رسیده که افکار خود را به زمان حال منتقل نماید و از تکنیک روز برای کارهای زیر استفاده کند (رنگآمیزی - نقشآفرینی و تذهیب - زیباسازی اثر و پرداختن به جزئیات).
3- در تابلوهایی که برای نقالی مورد استفاده قرار میگیرند و به نام پردههای درویشی نامیده میشوند، باید نکات زیر لحاظ شود:
الف - پرده باید بزرگ باشد که بینندگان در انتهای سالن بتوانند جزئیات اثر را هم مشاهده کنند.
ب - در این پردهها کلیه فضاهای خالی باید تصویرسازی شود و سوژه اصلی در وسط پرده و با اندازه بزرگ ساخته شود.
پ - رنگآمیزی باید متنوع و جذاب باشد به نحوی که بینندگان را مجذوب کند در آثار مذهبی نوع رنگآمیز برای اشقیا و اولیا(ع) متفاوت است که باید در کلاس به دانشجویان آموزش داده شود.
ت - برای نشان دادن زمان و تاریخ وقوع حوادث باید نکات زیر آموزش داده شود:
- ابنیه و ساز و برگ جنگی، آداب و رسوم مردم بویژه اصول نبرد و سنتها - ابنیه و ساختمانها و آداب و رسوم مردم کشورهای همسایه و ایران.
4- در جنگ های تاریخی مقررات خاصی از جمله مردانگی، دلاوری و پهلوانی حاکم بوده بهطوری که دو سپاه در دو سوی میدان صفآرایی میکردند و پهلوانی از یکسو به میدان میآمد و هماورد میخواست از سپاه مقابل هم پهلوانی وارد میدان میشد و در صورت مغلوب شدن یا کشته شدن هر یک پهلوان دیگری به میدان میآمد و در نهایت در صورت نبودن حریف، سپاه پیروز حملهور میشد و نبرد انبوه آغاز میشد لکن درمورد نبرد حضرت علیاکبر(ع) در روز عاشورا این اتفاق نیفتاد. بدینترتیب که حضرت علیاکبر(ع) وقتی از پدر گرامی خود حضرت امام حسین(ع) اذن نبرد خواست و وارد میدان شد به روایتی 120 نفر از اشقیا را به هلاکت رسانید ولی عمر بن سعد دستور حمله گروهی صادر کرد و حضرت علیاکبر(ع) در محاصره گروه کثیری از اشقیا قرار گرفت و پس از نبرد سنگین، از قفا «مره بن عبدی» با زدن شمشیر بر سر مبارک آن حضرت موجب شهادت حضرت علیاکبر(ع) شد.
از مثال فوق این نتیجه حاصل است که نقاشیهای خیالینگاری باید با واقعیتها و اسناد تاریخی و اصول و قواعد نبردها بویژه موضوعات مذهبی کاملاً منطبق باشد که مورد ایراد اشخاص واقع نگردد. (این قبیل موضوعات مهم باید در دانشگاهها به دانشجویان آموزش داده شود.)
بارها در نشریات دیده شده که اسب رستم (رخش) را با رنگ سفید نقاشی کردهاند، در حالی که حکیم توس در توصیف رخش چنین سروده است:
همی رخش خوانیم و بور ابرش است1
بخوبی چو آب و به رنگ آتش است
تنش پرنگار از کران تا کران
چو داغ گل سرخ بر زعفران
آثار خیالینگاری به سبب اهمیت تاریخی و مذهبی و ادبی ایران، اغلب در برابر دید جهانیان قرار میگیرد لذا ضروری است که از اصالت کافی برخوردار باشد.
در این مورد در سال 1389 در مراسمی که هزاره سرایش شاهنامه فردوسی در یونسکو برگزار شد، پرده بزرگ رستم و سهراب من به دیوار تالار نصب شده بود و نقالی شد که حدود یکهزار نفر از سراسر جهان حضور داشتند.
تصویر پرده من در ماهنامه ایرانا به پیوست چاپ شده است.
برای رعایت اصالت در تصاویر این هنر بومی، نکات زیر باید جزو واحدهای آموزشی دانشجویان قرار گیرد.
1- آگاهی از ترجمه قصص قرآن کریم
2- آگاهی از زندگینامه ائمه معصومین(ع)
3- آگاهی کامل از کلیه اتفاقات و حوادث عاشورا (از حرکت کاروان حضرت امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا
4- مطالعه کتب ادبی و آثار شعرای بزرگ ایران از جمله حافظ، سعدی، فردوسی، مولوی و سایرین.
با ذکر نکات بالا برای من همیشه این پرسش وجود داشته که هنر بومی و باارزش خیالینگاری چرا مظلوم واقع شده و در دانشگاهها تدریس نمیشود؟ شاید اطلاق واژه (قهوهخانهای) از ارزش والای آن کاسته است؟ (در قهوهخانههای قدیم اتفاقاتی از قبیل بازی تختهنرد منجر به نزاع و استعمال دخانیات و قلیان و بازیهای شاه و وزیر و لوطی و میمون و... انجام میشده است که شایسته حضور نوجوانان و بانوان در آنجا نبوده است.
ارزش خیالینگاری با توضیحات زیر مشخص میشود:
هنر نقالی بهعنوان (میراث معنوی ایران) در یونسکو به ثبت رسیده است. اجرای نقالی بدون پردههای نقاشی خیالینگاری امکانپذیر نیست، زیرا این دو هنر لازم و ملزوم یکدیگرند.
برای پی بردن به ارزش نقاشی خیالینگاری پرسش زیر مطرح است:
کدامیک از رشتههای هنرهای تجسمی قادرند پردهای به مساحت یک فرش (10 الی 12 متر مربعی) را برای نقالان به تصویر درآورند که جایگزین پردههای خیالینگاری شود؟
بدیهی است سبکهای مدرن از این مقوله خارج هستند. نگارگری هم با آبرنگ آنهم روی پارچه با ابعاد فوق امکانپذیر نیست. بنابراین تنها نقاشان واقعگرا (رئالیست) ممکن است قادر به این کار باشند که طبق توضیحات بالا چنین اثری نقاشی خیالینگاری نیست زیرا نقاشان واقعگرا با آموزشهایی که در دانشگاه دیدهاند خود را در قواعد و اصول آکادمیک محصور کردهاند لذا اثری را که ارائه خواهند داد، مورد استقبال نقالان و مردم قرار نخواهد گرفت، زیرا مربوط به گذشتههای دور نیست ولی خیالینگاران این قفس را که با قواعد دانشگاهی ساخته شده شکستهاند و خود را از بند آن آزاد ساختهاند و به همین علت آثارشان به علت تشابه با آثار کهن مورد استقبال هنرشناسان و موزهداران جهان قرار گرفته است.
5- در خاتمه به این نکته مهم باید توجه داشت که در ایران هنری بومی وجود دارد که موضوعات عاشورایی و آیینی و تاریخی و ادبی ایران را در ابعاد بزرگ به تصویر درمیآورد و برای مردم نقالی میشود بویژه برای کودک و نوجوان حال پرسش از مسئولان هنری و دانشگاهی این است که چرا چنین هنری آموزش داده نمیشود و در اثر بیتوجهی باید در سراشیبی فنا قرار گیرد؟
1- بور اَبرش = اسب رنگی خالدار
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۷۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضرورت تدوین کلان روندها برای طراحی آینده متناسب با زیست بوم ایران
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم در شورای آینده نگاری فرهنگستان علوم اظهار کرد: فرهنگستان زمانی اثرگذار است که خودش را جزئی از ساختار اداره کشور بداند اما اگر خودش را جز اداره کشور نداند دیگر اثربخشی لازم را نخواهد داشت. ما باید به گونهای عمل کنیم که سیاستمداران به ما اعتماد کنند.
وی افزود: اتفاقاتی که در حوزه علم در برخی از کشورها نظیر امارات متحده عربی میافتد متعلق به خود آنها نیست چراکه امارات هویت مستقل ندارد اما ظرف ایران بزرگ و متعلق به خودش است.
رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه در برخی از حوزهها خیلی خوب پیش رفتیم، ادامه داد: در پزشکی عقبماندگی نداریم از بیمار تا دانشمند به کشور ما رفت و آمد دارند، در کشاورزی نیز 125 میلیون تن غذا در کشور تولید میشود، کدام یک ازکشورهای همسایه این میزان غذا تولید میکند.
دکتر مخبر دزفولی گفت: بخشی از مشکلات ما داخلی و بخشی خارجی است، باید ببینیم چه وضعیتی داریم سپس برای آینده برنامهریزی کنیم. حواسمان باشد که نسبت به آینده امیدواری ایجاد کنیم البته در کنار آن باید واقعیتهای کشور هم ببینیم.
رئیس فرهنگستان علوم ادامه داد: آیندهنگاری در حوزه علم و فناوری دامنهها و شاخههای گستردهای دارد که به امنیت، رفاه و اقتصاد میرسد. برای آینده نگاری باید هدفمند برنامهریزی داشته باشیم.
وی افزود: کلان روندهای علم در جهان و منطقه باید استخراج شود، برای زیست بوم ایران نیز این کلان روندها باید مشخص شود. 5 کلان روند امروز در جهان در حال شکل گیری است که باید مورد توجه باشد.
دکتر مخبر دزفولی بیان کرد: قدرتهای جهانی نمیخواهند ایران مرجع باشد، میخواهند که جهان عرب در خاورمیانه فعال باشد، در این مسیر است که عربستان، قطر و امارات در حوزه علم و فناوری بودجههای زیادی را صرف میکنند. البته اتفاقاتی که در این کشورها در حال وقوع است، واقعی نیست و آن چیزی که در ایران است واقعی است چرا که دستاوردهای ما در حوزههای هستهای، غذا، پزشکی متعلق به دانشمندان خودمان است. مرجعیت زمانی اتفاق میافتد که خدمات فنی و مهندسی ایرانی اتفاق بیفتد، کالای ایرانی تولید شود و محصولات ایرانی مرجع باشد.
رئیس فرهنگستان علوم تاکید کرد: در آینده نگاری باید مباحث عمیقتر و دقیقتر پیش رود، در این مسیر اگر مشکلاتی در اقتصاد داریم باید برای این مشکلات از سوی اندیشمندان فرهنگستان راه حل ارائه شود. از طرفی فرهنگستان علوم باید آنقدر توانمندی پیدا کند که مسئولان ناگزیر شوند که برای تصمیمهای مهم با این نهاد مشورت کنند.
ضرورت آینده نگاری مبتنی بر ابعاد دینی و اخلاقی در ایران
در ادامه این نشست دکتر علی اکبر صالحی، معاون پژوهشی فرهنگستان علوم بیان کرد: آینده نگاری در ایران بُعد دینی و اخلاقی دارد، باید این بعد را جدیتر ببینیم تا مشخص شود که چه آیندهای مدنظرمان است.
وی ادامه داد: علمای شیعه در دورانی کنونی باید متمایز از سایرین عمل و زمینه آیندهنگاری را فراهم کنند. مثلا در فناوری زیستی مباحث اخلاقی و شرعی ممکن است مطرح شود علما میتوانند زمینه بحث در این زمینهها را فراهم کنند.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم با انتقاد از عدم پیشرفت ارتباط حوزه و دانشگاه گفت: در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت اقدامات خوبی شده است که باید ادامه پیدا کند.
آیندهنگاری منهای فهم عمیق از جهان امکانپذیر نیست
دکتر سید سعید رضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست گفت: خواستگاه آیندهنگاری مهم است. باید ببینم آیندهنگاری چه تناسبی با فرهنگستان علوم دارد؟ پس در ابتدا باید چارچوب مفهومی برای این کار ترسیم شود تا مبنای آینده نگاری در فرهنگستان علوم باشد.
وی ادامه داد:آیندهنگاری بدون فهم وضعیت موجود امکان پذیر نیست، آیندهنگاری ریشه در گذشته و حال دارد. برای مسیر آینده نگاری باید جمع بندی از وضعیت فعلی داشته باشیم. آینده نگاری برای ایران منهای فهم عمیق از جهان امکان پذیر نیست، جهانی شدن ما را به فضای واحد وصل کرده است بنابراین تاثیر میگذاریم و تاثیر میپذیریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بنابراین باید مشخص کنیم که چه اولویت هایی برای آینده نگاری داریم، فرهنگستان باید ابعاد علم و فناوری آینده را مشخص کند. چون همه چیز به فناوری متصل است. امروز بزرگترین کمپین ها موضوعشان محیط زیست است.
دکتر عاملی اضافه کرد: فناوری هسته ای خطر بزرگی است. از نظام قدرت جهانی نمیتوان غافل شد باید آن را مدنظر داشت. فرهنگستان باید بر فناوریهای نو نیز تمرکز کند چراکه گستره هوش مصنوعی زیاد است. منابع و سرمایه انسانی باید در آینده نگاری مدنظر باشد. در آینده نگاری موضوع غذا مهم است چراکه حیات بشر به غذا بستگی دارد.
وی بیان کرد: جنگ و صلح در آینده مهم است. 650 هزار دانش آموز غزه آواره شدهاند، جنگ رحم ندارد همه را درگیر میکند. در مسیر آیندهنگاری توجه به بحرانها نیز اهمیت دارد، یکی از بحرانهایی که امروز جهان با آن مواجه است، بحران هویت است، هویت جنسی، ملی قومی و دینی مهم است توسعه جهان با ادغام هویتی مطرح است اما فرد باید بتواند خودش را تشخیص دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: روشپژوهی در آیندهنگاری باید صورت بگیرد تنوعی از روشها داریم باید بدانیم که میخواهیم چکار کنیم. روشهای جدید بر روی مسئله احاطه دارد، باید وارد جزئیات شود و بتواند مرجع باشد.
انتهای پیام/