Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیرشهاب رضویان که این روزها با نقاشی‌هایش خاطرات خود از دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق را در گالری کاکا روایت می‌کند، درباره این مجموعه آثار خود می‌گوید: زبان این روایت‌ها طنزآمیز است. نقاشی‌ها پُر از جزئیاتی است که در خدمت یک درام کلی است؛ در واقع نقاشی‌ها بدون قصه‌هایی که می‌گویم، یک مجموعه جزئیات است که در کنار هم دیده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، مراسم افتتاحیه نمایشگاه «۵۷ تا ۶۷ به روایت امیرشهاب رضویان» روز جمعه (۲۹ شهریور ماه) برگزار شد.

در این مراسم رضویان در کنار نقاشی‌ها قصه هر اثر را که پُر از جزئیات بود، روایت کرد. او این شیوه قصه‌گویی را پیشتر در نمایشگاه‌هایی که در آمریکا و کانادا و گالری هیلاج در ایران داشت، اجرا کرده بود.

به طور کلی فضای این قسمت ۶۷ نمایشگاه را آدم‌های جنگ و مشخصا قصه سربازان ارتش تشکیل داده و بخش ٥٧ نیز وقایعی است که در دوره نوجوانی توسط هنرمند دیده شده است. در بخش انقلاب نیز بیشتر خاطراتی از سینماهای همدان روایت شده است.

به عنوان مثال، رضویان حکایت آتش گرفتن سینما الوند همدان را اینگونه روایت کرد:

«۱. سینما الوند؛ مهم‌ترین سینمای همدان در میدان اصلی شهر، قبل از انقلاب آتش گرفت یا آتش زده شد ...

۲. پاسبان‌ها تنها کاری که کردند، جلوگیری از نزدیک شدن مردم به سینما بود.

۳. اما عاشقان سینما در غیاب ماشین آتش‌نشانی، با سطل‌های آب، برای خاموش کردن آتش سینما تلاش کردند.

۴. مالک سینما تاج که با سینما الوند رقابت داشت، با همراهانش به تماشای آتش ایستاده بود و شاید خوشحال هم بود.

۵. ماشین آتش نشانی که رسید، تازه معلوم شد که تانکرش خالی است، پس شلنگ را در حوض وسط میدان، پای مجسمه شاه انداختند و آب که از نازل آتش نشانی به سمت سینما پاشیده شد، همزمان ماهی‌های قرمز بیچاره به داخل آتش پرتاب می‌شدند.»

رضویان در مورد نقاشی و روایت‌گری همزمان آثار خود در این نمایشگاه گفت: زبان این روایت‌ها طنزآمیز است. نقاشی‌ها پُر از جزئیاتی است که در خدمت یک درام کلی است؛ در واقع نقاشی‌ها بدون قصه‌هایی که می‌گویم، یک مجموعه جزئیات است که در کنار هم دیده می‌شوند، اما بیننده متوجه قصه که می‌شود نقاشی برایش جذاب‌تر است و مخاطب امروزی که جنگ و یا انقلاب را ندیده، با دیدن اثر نقاشی ابتدا با آن ارتباط برقرار می‌کند و تَم کلی را که متوجه شود، از نقاشی لذت می‌برد. در واقع نقاشی‌های من همراه یک نوع پرده‌خوانی جدید است.

رضویان در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره حضور زمان در نقاشی‌هایش که برای خلق آنها از  یک برگ کاغذ، مداد اتود، روان‌نویس یک دهم و یک پاک کن بهره‌ گرفته است، توضیح داد: در نقاشی‌های من گاه قصه‌ها به موازات هم اتفاق می‌افتند و گاه قصه‌ها در ادامه هم قرار دارند؛ یعنی جزئیات قصه‌ها گاه در ادامه هم یک درام را می‌سازند و گاه مجموعه‌ای وقایع هست که در یک زمان مشخص دارند همزمان با هم اتفاق می‌افتند و خلاصه بگویم هیچکدام از نقاشی‌های من مربوط به یک لحظه و یا ثبت یک واقعه ساده نیستند.

او ادامه داد: به عنوان مثال در بخش ٦٧ نمایشگاه من قصه‌ی سربازان جنگ را می‌گویم؛ در حکایت سرباز وظیفه فالح بلناسب اعزامی از اهواز در تابستان ۱۳۶۴ می‌گویم:

«۱. فالح بلناسب سرباز وظیفه اهل اهواز و از اعراب خوزستان، پر نشاط و طناز، عاشق انداختن عکس یادگاری بود.

۲. در پادگان پسوه کردستان، با فالح هم قطار شدیم. یک روز گروهبان کلاه قرمزی به سرباز وظیفه عصفوری که پایش درد می کرد و در سیم خاردار کشیدن همکاری نمی‌کرد سیلی زد.

۳. شب هنگام که عصفوری ناراحت بود فالح بساط رقص و آواز راه انداخت و او را خوشحال کرد.

۴. دو ماه بعد در خاک عراق، یک ترکش به خشاب‌های فشنگ روی سینه فالح اصابت کرد و گلوله‌ها در بدن فالح خالی شدند.

۵. طنازی‌هایش او را برای همه دوست داشتنی کرده بود و کل گردان به احترام  پیکر بی‌جانش سلام نظامی دادند.»

رضویان همچنین در هنگام معرفی نقاشی «حکایت سینما سوزان» از بهمن فرمان‌آرا، کارگردان فیلم «شازده احتجاب» حلالیت طلبید.

او درباره‌ این نقاشی اظهار می‌کند: روزی که در سال ٥٧ سینماهای همدان را آتش زدند و نوارهای ٣٥ میلیمتری فیلم‌ها را از سینما هما و سینما لوکس در خیابان بوعلی ریختند، حلقه‌های نوار فیلم کف خیابان بوعلی را پوشانده بود و من که نوجوان بودم و می‌خواستم بخشی از سینما را نجات بدهم! یکی از حلقه‌ها را دوباره جمع کردم و حدود ٤٠٠ فوت از یک فیلم را برداشتم. که بعدا فهمیدم بخشی از فیلم «شازده احتجاب» است. این فیلم را هنوز دارم. امروز صبح آقای فرمان‌آرا را دعوت کردم به نمایشگاه و می‌خواستم بابت این ٤٠٠ فوت فیلمش حلالیت بطلبم.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه «۵۷ تا ۶۷ به روایت امیرشهاب رضویان»  حاوی ۹ اثر نقاشی سیاه و سفید در اندازه ۱۰۰ در ۱۵۰ سانتیمتر است که رضویان بر اساس خاطراتش از انقلاب ۵۷ و جنگ کشیده است.
 
این نمایشگاه تا روز ٣ مهرماه در گالری کاما دایر است و تا تاریخ ٣ مهر ماه ادامه دارد و از ساعت ۱۱ الی ۲۰ امکان بازدید دارد. 

گالری کاما در خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۴۴، طبقه دوم واقع شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: امیرشهاب رضویان بهمن فرمان آرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۳۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاونت پرورشی باید در مدارس تقویت شود

حجت الاسلام علیزاده امام جمعه بخش بهمن در خطبه‌های این هفته نماز جمعه گفت: اگر تعلیم همراه با تربیت، اگر علم با ایمان و با تعهد نباشد نتیجه اش می‌شود همان پزشکی که با مشروبات الکلی جان خود را از دست می‌دهد.

 او افزود: الان بسیاری از مدارس معاونت پرورشی ندارد و اگر هم دارد کمرنگ است و این بسیار برای ما ناراحت کننده است.

امام جمعه بخش بهمن ادامه داد: دو کار مهم بر عهده معاونت پرورشی است
۱- جلوگیری از رواج آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی در میان دانش‌آموزان 
۲-تبیین مصالح بنیادی کشور و نظام جمهوری اسلامی.

حجت الاسلام رضا علیزاده بیان کرد: اگر دانش آموز ما مصالح کشور را بشناسد، جبهه دوست و دشمن بشناسد، دیگر تبلیغات دشمنان اثر نخواهد گذاشت.

علیزاده خطیب جمعه بخش بهمن اظهار داشت: امید آفرینی، هویت بخشی و نگاه ملی به دانش آموز کار معلم است و
امید تضمین کننده آینده کشور است که متاسفانه امروز عده‌ای در اثر لجاجت با نظام یا دولت، جوان و نوجوان ما را ناامید می‌کنند.

او افزود: برای رفع ناامیدی که امروزه در بین دانش آموزان و دانشجویان مشاهده می‌کنیم باید معاونت پرورشی در آموزش و پرورش تقویت شود.

حجت الاسلام علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تسلیتِ شهادت امام جعفر صادق (ع) گفت: تمام زجر و مصیبت ائمه ما این بود که دنبال حاکمیت دینی و الهی بودند و الا اگر امام صادق و امام باقر (ع) فقط در حد بازگوی مسئله شرعی به دیگران بودند کسی به آنها کاری نداشت.

امام جمعه بخش بهمن ادامه داد: اقامه دین وظیفه است و ما هم به عنوان شیعه جعفری باید برای اقامه دین و حکومت الهی تلاش کنیم.

علیزاده خطیب جمعه بخش بهمن بیان داشت: بعد از عملیات وعده صادق اکنون نوبت وعده صادق اقتصادی است، وزارتخانه‌های اقتصادی برای رفع مشکلات معیشتی که کام مردم را تلخ کرده باید اقدامات نقطه زن بر علیه سوداگران امنیت اقتصادی را تهیه و تدارک ببینند و خانه‌های فساد اقتصادی را مورد هدف قرار دهند.

او به آثار عقب ماندگی اقتصادی از منظر حضرت امام صادق (ع) اشاره کرد و گفت: امام در موضوع اقتصاد یک هشدار جدی دارد غَلاءُ السِّعرِیُضجِرُ المَرءَ المُسلمَ، گرانی قیمت‌ها، مردم را به ستوه می‌آورد و عقب ماندگی اقتصادی اخلاق مردم را بد و آنها را عصبی می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • آزمون استخدامی آموزش و پرورش توسط جهاددانشگاهی در اردبیل
  • معاونت پرورشی باید در مدارس تقویت شود
  • طغیان وحشتناک رودخانه بهمن آباد چوار ایلام
  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • احتمال ریزش بهمن در گردنه تته/ مردم از تردد پرهیز کنند
  • برپایی نمایشگاه نقاشی «افکار» در نقش جهان
  • وزارت دفاع آلمان دستور بازسازی گسترده ارتش را صادر کرد
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • یک «نقاشی» چگونه راز ساخت اهرام مصر را فاش کرد؟ (+عکس)